ŠKODA FABIA: NAJBOLJA U KLASI U SEGMENTU AERODINAMIKE
Četvrta generacija modela ŠKODA FABIA dolazi sa aerodinamikom koja je sofisticiranija nego ikad prije – bez premca u poređenju sa konkurentima u svojoj klasi. Oplemenjena emotivnim i dinamičnim dizajnom, potpuno nova FABIA ima koeficijent otpora od samo cd = 0,28, što je znatno manje od prethodne verzije (cd = 0,32). Ova izuzetna aerodinamička efikasnost rezultat je brojnih poboljšanja, poput pametnih rashladnih zavjesica s aktivnim lamelama, koje pomažu u smanjenju potrošnje goriva i emisije. U razvoju aerodinamike za model Fabia, Škoda je uložila više od 3.000 CFD simulacija, a rezultati su zatim provjereni i dorađeni tokom sljedećih probnih vožnji.
Vít Hubáček, odgovoran za aerodinamički razvoj modela Škoda Fabia, kaže: „Iako je potpuno nova FABIA veća od svog prethodnika – prednja površina se povećala za oko tri posto – smanjili smo koeficijent otpora za gotovo deset procenata. Samo ovo smanjuje emisiju CO₂ za gotovo tri grama po kilometru u WLTP ciklusu ispitivanja. Da bismo to postigli, sproveli smo više od 3.000 aerodinamičkih testova, oko 80 posto virtuelno, koristeći CFD simulacije na posebnom računaru. Običnom računaru bi trebalo više od 2.000 godina da obavi isti posao.“
Rezultat razvoja aerodinamike za potpuno novu ŠKODA FABIA je koeficijent otpora vazduha cd = 0,28, pri čemu je četvrta generacija znatno bolja od svog prethodnika (cd = 0,32), dok je istovremeno uspostavila novi target za segment malih automobila. Izvanredna aerodinamika potpuno nove Fabie daje značajan doprinos smanjenju potrošnje goriva i emisija. U razvoju aerodinamike sarađivali su stručnjaci iz nekoliko sektora, poput dizajnera, stručnjaka za aeroakustiku, kao i inženjeri odgovorni za karoseriju, podvozje i motore automobila. Štaviše, Škoda je pametno kombinovala virtuelne testove koristeći računarske simulacije s fizičkim testovima pogona, pri čemu su se ovi posljednji koristili pretežno za provjeru i potvrdu rezultata simulacija.
Desetine hiljada sati na posebnom računaru
Odjeljenje za aerodinamiku kompanije Škoda Auto radilo je uveliko u virtuelnom prostoru tokom razvoja potpuno nove Fabie. Kako je optimizovanje aerodinamike vozila veoma zahtjevan zadatak, pa čak i mala promjena može dovesti do brojnih posljedica u drugim područjima, inženjeri su koristili posebne računare kako bi testirali što je moguće više varijacija pomoću CFD (Computational Fluid Dynamics) simulacija. Tokom tri i po godine, izveli su preko 3.000 ovih simulacija dinamike fluida, za koje je bilo potrebno desetine hiljada sati računanja. Uloga aerodinamike u automobilskoj industriji značajno je porasla u posljednjih nekoliko godina, a taj će se trend nastaviti kako regulacija emisija bude postajala sve strožija. Škoda Auto je ovo uzela k srcu i značajno povećala svoje kadrovske kapacitete i kompetentnost u ovoj oblasti. Dok su prije dvadeset godina samo tri stručnjaka za aerodinamiku bila odgovorna za cjelokupnu proizvodnju Škoda Auto, sada ih ima tri samo za model Fabia.
Rashladni kapci smanjuju potrošnju goriva pri brzini od 120 km/h za do 0,2 litre na 100 kilometara
Brojne pojedinačne mjere pomogle su potpuno novoj Škodi Fabiji da postigne najbolju aerodinamiku u klasi. Jedan od važnih faktora su inovativni hladnjaci u donjem usisniku vazduha, koje je Škoda prva uvela u ovoj klasi vozila za model Fabia. Kad je potrebno malo hlađenja, aktivne letvice će se zatvoriti, poboljšavajući tako aerodinamiku. Pri konstantnoj brzini od 120 km/h to omogućava uštedu goriva do 0,2 l/100 km. Fabia će tada takođe emitovati do pet grama manje CO₂ po kilometru. Kada su zahtjevi za hlađenjem visoki ili za vrijeme kratkih zaustavljanja, sistem će otvoriti lamele kako bi omogućio maksimalni protok vazduha. Osim toga, postoje brojne komponente koje doprinose smanjenju otpora. Na prednjem dijelu vozila nalaze se otvori na prednjem braniku poznatiji kao Vazdušne zavjese, koji usmjeravaju strujanje vazduha na kontrolisan način pored bočnih strana i lukova točkova, za optimalnu aerodinamičku efikasnost. Protok vazduha ispod automobila sada je optimizovan s dvanaest, a ne s prethodna tri panela podvozja, koji se kombinuju s dugim zadnjim spojlerom i bočnim stranama kako bi se smanjili otpor i turbulencija u zadnjem dijelu automobila. Oblik spoljašnjih retrovizora usmjerava vazduh prema ivicama razdvajanja zadnjih svjetala. Budući da su samo točkovi odgovorni za stvaranje oko 25 posto otpora vazduha, Škoda je sada, po prvi put za model Fabia, predstavila posebne plastične umetke koji čine njene aluminijske felge aerodinamičnijim.