Posted on

NEMINOVNO: SUS MOTORI ĆE PREŽIVJETI ZAHVALJUJUĆI SINTETIČKOM GORIVU

Evropske vlade i mnogobrojni proizvođači automobila nezaustavljivo „hrle“ ka potpunoj elektrifikaciji svoje ponude. Ipak, „glasovi razuma“ pokušavaju objasniti javnosti da SUS motori nisu stvar prošlosti te da budućnost autoindustrnije ne leži samo u automobilima na struju. Ekološka tranzicija i postizanje cilja klimatske neutralnosti, nužan je tehnološki neutralan pristup. Međutim, to nećemo postići upotrebom isključivo električnih automobila.

Potrebno je puno više od upotrebe električnih automobila i eliminacije automobila s konvencionalnim pogonom koji ionako proizvode svega 5-10% ukupne emisije CO2 na svijetu. Električni automobili sami po sebi mogu postati veliki problem, obzirom na masivo povećanje proizvodnje električne energije, proizvodnju novih litijumskih baterija, odlaganje starih, a na sve to se nadovezuje čitav niz drugih problema koji imaju znatno negativniji efekat na ekologiju od same upotrebe SUS motora.

Da li se sjećate „dizel histerije“ koja je bila aktuelna prije nekih 10 do 15 godina? Gotovo da nije bilo proizvođača koji nije imao svoj dizelski motor. Bili su toliko popularni, da su Audi i Peugeot svoj WEC program posvetili promociji TDI i HDI motora koje su koristili u svojim takmičarskim prototipovima. Seat je s druge strane koristio TDI motor u svom Leonu S2000 s kojim su se takmičili u WTCC šampionatu, a i Volkswagen je u svoj Race Touareg ugrađivao TDI zvijer. BMW je na 24h Nurburgringa poslao modifikovani STW model sa dizelskim motorom, Fiat je homologirao svoj Grande Punto za R3 reli klasu, takođe s dizelskim motorom… U jednom momentu, dizel je postao „fuj“. Milioni i milioni potrošeni na razvoj tih motora su bačeni u vodu jer smo došli u fazu kada te motore potpuno odbacujemo i „stidimo se“ istih.

Takvu sudbinu predviđamo i električnom pogonu. Marke su gotovo spremne na taj scenarij, te iako se „kunu na vjernost“ struji, činjenica je da se i dalje traže načini da se SUS motori zadrže u „službi“. Toyota razvija motor koji u osnovi radi na istom principu kao i SUS motor, ali kao gorivo koristi hidrogen. To više nije tek puka ideja i koncept već nešto ka čemu Toyota ide u budućnosti. Volkswagen grupacija je nedavno saopštila da njihovi novi TDI motori mogu koristiti parafinsko gorivo koje je čistije od 70 do 95% od standardnog dizela.

Najnovije u nizu „čistih“ goriva je i Porscheovo eGorivo, tj. „eFuel“ što je zapravo sintetički benzin koji je 90% čišći u odnosu na standardni. Kao i kod Toyote, ovo nije ideja već realnost o čemu svjedoči i činjenica da Porsche gradi fabriku za proizvodnju ovog goriva. Ne tako davno, objavljena je vijest da Porsche razvija potpuno nove baterije koje zapravo neće koristiti litijum i biće dosta jeftinije od ovih koje su sada u upotrebi, ali toj ideji nema ni traga ni glasa.

Na kraju, možemo reći da nas očekuje veoma zanimljiv period pred nama. Do 2035. godine, mnogi proizvođači bi trebali preći na električni pogon, što bi označilo potpunu revoluciju u autoindustriji. Čini se da smo ipak na pragu znatno drugačije, hemijske revolucije koja će ostaviti u životu SUS motore na radost svih entuzijasta. Električni pogon možemo zamisliti tek kao pogon gradske mobilnosti što u konačnici i nije tako loše. Kada podvučemo crtu, možemo računati na jedan kompromis koji će morati biti napravljen.